Θεολογική ἀπάντησι στὸ ἐρώτημα: Μποροῦσε ὁ Χριστὸς νὰ ἁμαρτήσῃ;

by admin
Τοῦ θεο­λό­γου κ. Νικο­λά­ου Σωτη­ρο­πού­λου
(ἀπὸ τὸ βιβλίο του, Ὁ Ἄνθρω­πος)
 
…Τέθη­κε τὸ ἐρώ­τη­μα: Μπο­ροῦ­σε ὁ Χρι­στὸς νὰ ἁμαρ­τή­σῃ; Κατὰ μία γνώ­μη μπο­ροῦ­σε νὰ ἁμαρ­τή­σῃ, ἀλλὰ δὲν ἁμάρ­τη­σε. Καὶ κατ’ ἄλλη γνώ­μη δὲν μπο­ροῦ­σε νὰ ἁμαρ­τή­σῃ. Ὀρθὴ εἶναι ἡ δεύ­τε­ρη γνώ­μη, ὅτι δηλα­δὴ ὁ Κύριος δὲν ἦταν δυνα­τὸν νὰ ἁμαρ­τή­σῃ.  Αὐτὴ ἡ γνώ­μη εἶναι διδα­σκα­λία τῶν Πατέ­ρων καὶ τῆς Ἐκκλη­σί­ας, ἡ ὁποία εἶναι “στῦ­λος καὶ ἑδραί­ω­μα τῆς ἀλη­θεί­ας” (Α΄ Τιμ. 3:15).
 
Ὁ Χρι­στὸς δὲν ἦταν δυνα­τὸν νὰ ἁμαρ­τή­σῃ, διό­τι ἡ ἀνθρώ­πι­νη φύσι τοῦ Χρι­στοῦ ἑνώ­θη­κε ὑπο­στα­τι­κῶς μὲ τὴ θεία φύσι του. Ἡ ἀνθρώ­πι­νη φύσι δὲν προ­σλή­φθη­κε στὴν ὑπό­στα­σι τοῦ Θεοῦ Λόγου ὡς πρό­σω­πο. Δὲν ὑπάρ­χουν στὸ Χρι­στὸ δύο πρό­σω­πα, ἕνα ἀνθρώ­πι­νο καὶ ἕνα θεῖο, ἀλλ’ ὑπάρ­χει ἕνα μόνο πρό­σω­πο, τὸ πρό­σω­πο τοῦ Θεοῦ Λόγου. Καὶ ἀφοῦ ἡ ἀνθρώ­πι­νη φύσι τοῦ Χρι­στοῦ δὲν ἔχει δικό της πρό­σω­πο, δικό της ἐγώ, δὲν ὑπάρ­χει στὸ Χρι­στὸ ἡ προ­ϋ­πό­θε­σι γιὰ ἁμαρ­τία, ὁ ἐγωι­σμὸς καὶ ἡ φιλαυ­τία, ποὺ εἶναι ἡ ἀρχὴ καὶ ἡ οὐσία τῆς ἁμαρ­τί­ας. Ὁ Θεὸς Λόγος, κατὰ τὴν ἔκφρα­σι τῶν Πατέ­ρων, “εὐδο­κή­σας ἐν σαρ­κὶ γενέ­σθαι, ἐχα­λι­να­γώ­γει τὸ σκεῦ­ος”. Ἂν καὶ ὁ Χρι­στὸς εἶχε δύο θελή­σεις, ὄχι δηλα­δὴ τὴ θεία μόνο θέλη­σι, ἀλλὰ καὶ τὴν ἀνθρώ­πι­νη, δὲν ἦταν δυνα­τὸν νὰ ἁμαρ­τή­σῃ, διό­τι ἡ ἀνθρώ­πι­νη θέλη­σι θεώ­θη­κε ἀπὸ τὴ θεό­τη­τα καὶ ὑπο­τασ­σό­ταν στὴ θεία θέλη­σι. Ὁ Χρι­στὸς κατὰ τοὺς Πατέ­ρες ἦταν ὑπε­ρά­νω πει­ρα­σμῶν. Ἐσω­τε­ρι­κοὺς πει­ρα­σμοὺς καὶ ἀμφι­τα­λαν­τεύ­σεις δὲν εἶχε. Οἱ πει­ρα­σμοί του ἦταν ἐξω­τε­ρι­κοί. Καὶ τοὺς ἀπέ­κρουε καὶ τοὺς ὑπερ­νι­κοῦ­σε ἀμέ­σως μὲ τὴν προ­στα­γή, “Ὕπα­γε ὀπί­σω μου, Σατα­νᾶ”. Ἡ γνώ­μη, ὅτι ὁ Θεάν­θρω­πος ἦταν δυνα­τὸν νὰ ἁμαρ­τή­σῃ, εἶναι βλά­σφη­μη καὶ ἀπο­τρο­πια­στι­κή. Ὅπως δὲν εἶναι δυνα­τὸν νὰ ἁμαρ­τή­σῃ ὁ Θεός, ἔτσι δὲν ἦταν δυνα­τὸν νὰ ἁμαρ­τή­σῃ ὁ Θεάν­θρω­πος. Ἡ τελεία ἀνα­μαρ­τη­σία καὶ ἡ ἄκρα τελειό­της τοῦ Χρι­στοῦ, ποὺ δια­κη­ρύσ­σει ἡ Γρα­φή, εἶναι ἀκο­λου­θία τῆς μυστη­ριώ­δους ἑνώ­σε­ως τῶν δύο φύσε­ων στὸ ἕνα πρό­σω­πο τοῦ Θεοῦ Λόγου, καὶ ἀπό­δει­ξι, ὅτι ὁ Χρι­στὸς δὲν εἶναι ἁπλῶς ἄνθρω­πος, ἀλλὰ πράγ­μα­τι Θεὸς Λόγος, ποὺ προ­σέ­λα­βε τὴν ἀνθρώ­πι­νη φύσι γιὰ νὰ τὴ θεώ­σῃ.

Διαβάστε επίσης και τα εξής:

elGreek