Ἐπιβάλλεται ὁ Ἔλεγχος!

by admin

Ἀπὸ τὸ βιβλίο τοῦ ἀει­μνή­στου Θεο­λό­γου Νικο­λά­ου Σωτη­ρο­πού­λου “Ἐπι­τρέ­πε­ται νὰ κρί­νω­με;”

Σύμ­φω­να λοι­πὸν μὲ τὴ χρι­στια­νι­κὴ ἠθι­κή, ἐὰν κάποιος εἶνε ὑπε­ρή­φα­νος καὶ ἔχῃ μεγά­λη ἰδέα γιὰ τὸν ἑαυ­τό του, ἐὰν δὲν ἔχῃ συναί­σθη­σι τῆς δικῆς του ἁμαρ­τω­λό­τη­τος, αὐτὸς δὲν νομι­μο­ποιεῖ­ται νὰ κρί­νῃ τοὺς ἄλλους. Ἕνας ἄνθρω­πος, ὁ ὁποῖ­ος εἶνε γεμά­τος ἀπὸ πλη­γές, εἶνε ἀμε­τα­νόη­τος, ἀδιόρ­θω­τος, ἀσε­βής, ἐμπαί­κτης, θεομ­παί­κτης, ὑπο­κρι­τής, ὅπως λέγει ἐδῶ ὁ Κύριος, ἀσφα­λῶς εἶνε ὑπο­κρι­σία αὐτὸς νὰ θέλῃ νὰ διορ­θώ­σῃ τοὺς ἄλλους.

Ἐὰν ὅμως καὶ αὐτὸς μετα­νο­ή­σῃ, ‑διό­τι ἔχου­με στὴν Ἱστο­ρία μεγά­λους ἁμαρ­τω­λοὺς ποὺ μετε­νόη­σαν, ὅπως ὁ ἱερὸς Αὐγου­στῖ­νος, ὁ μετέ­πει­τα Ἐπί­σκο­πος Ἰππῶνος‑, ἐὰν μετα­νο­ή­σῃ, ἐὰν βγά­λῃ τὸ δοκά­ρι ἀπὸ τὸ μάτι του καὶ γίνῃ προ­σε­κτι­κὸς καὶ ταπει­νὸς στὴ ζωή του καὶ ἀπο­κτή­σῃ πνεῦ­μα Θεοῦ, τότε μπο­ρεῖ νὰ διορ­θώ­ση καὶ ἄλλους.

Ὁ Χρι­στὸς ἀπα­γο­ρεύ­ει τὴν κατά­κρι­σι. Τί εἶπε καὶ στὴν ἐπὶ τοῦ Ὄρους Ὁμι­λία; «Ὃς δ’ ἂν εἴπῃ τῷ ἀδελ­φῷ αὐτοῦ, Ρακά, ἔνο­χος ἔσται τῷ συνε­δρίῳ· ὃς δ’ ἂν εἴπῃ, Μωρέ, ἔνο­χος ἔσται εἰς τὴν γέεν­ναν τοῦ πυρός» (Ματθ. 5:22). Ὅποιος θὰ εἰπῇ στὸν ἀδελ­φό του «Ἀνόη­τε», νὰ παρα­πεμ­φθῇ ὡς ἔνο­χος στὸ συνέ­δριο (στὸ μεγά­λο δικα­στή­ριο). Ὅποιος πάλι θὰ εἰπῇ «Ἠλί­θιε», νὰ παρα­πεμ­φθῆ ὡς ἔνο­χος στὴ γέεν­να τοῦ πυρός (στὴν Κόλα­σι). Ἡ λέξι «ρακά» σημαί­νει «κενός», «κού­φιος», «ἄμυα­λος», «ἠλί­θιος», «ἀνόη­τος». Ὅ,τι σημαί­νει καὶ ἡ λέξι «μωρός». Ὅποιος λοι­πὸν θὰ εἰπῇ στὸν ἀδελ­φό του «ρακά»«μωρέ», αὐτὸς κατα­κρί­νει καὶ θὰ εἶνε ἔνο­χος στὴν κρί­σι, θὰ κολα­σθῇ…

Ἀλλ’ ὁ ἴδιος ὁ Χρι­στός, ποὺ ἀπα­γο­ρεύ­ει νὰ κατα­κρί­νω­με, πῶς χαρα­κτη­ρί­ζει τοὺς Φαρι­σαί­ους; Τοὺς χαρα­κτη­ρί­ζει ὡς ἑξῆς: «Μωροὶ καὶ τυφλοί!» (Ματθ. 23:17). Καὶ στοὺς δύο μαθη­τάς, ποὺ πήγαι­ναν πρὸς Ἐμμα­ούς, εἶπε: «Ὦ ἀνόη­τοι καὶ βρα­δεῖς τῇ καρ­δίᾳ!» (Λουκ. 24:25). Ἐπί­σης, ὁ ἀπό­στο­λος Παῦ­λος ἔγρα­ψε στοὺς Γαλά­τες: «Ὦ ἀνόη­τοι Γαλά­ται» (Γαλ. 3:1). Τί συμ­βαί­νει λοι­πόν; Για­τί οἱ ἴδιες ἀκρι­βῶς λέξεις στὴν πρώ­τη περί­πτω­σι συνι­στοῦν κατά­κρι­σι καὶ ἐπι­φέ­ρουν ὀργὴ Θεοῦ, ἐνῷ στὴ δεύ­τε­ρη περί­πτω­σι ἐπι­τρέ­πον­ται;

Ἀδελ­φοί μου, ὅταν ὁ Χρι­στὸς ἔλε­γε, ὅτι ὅποιος θὰ εἰπῇ στὸν ἄλλο «ρακά»«μωρέ» θὰ τιμω­ρη­θῇ, ἐννο­οῦ­σε, ὅτι ὅποιος θὰ εἰπῇ στὸν ἀδελ­φό του αὐτὰ τὰ λόγια μὲ ἐμπά­θεια, μὲ κακία, μὲ μῖσος, αὐτὸ τότε εἶνε κατά­κρι­σι καὶ τιμω­ρεῖ­ται. Ὁ ἴδιος ὅμως ὁ Χρι­στὸς δὲν εἶπε ἀπὸ ἐμπά­θεια στοὺς Φαρι­σαί­ους «Μωροὶ καὶ τυφλοί», καὶ στοὺς δύο μαθη­τὰς πρὸς Ἐμμα­οὺς «Ὦ ἀνόη­τοι καὶ βρα­δεῖς τῇ καρ­δίᾳ». Οὔτε ὁ Παῦ­λος εἶπε ἀπὸ ἐμπά­θεια «Ὦ ἀνόη­τοι Γαλά­ται». Καὶ ὁ Χρι­στὸς καὶ ὁ Παῦ­λος μίλη­σαν μὲ αὐτὸ τὸν τρό­πο γιὰ νὰ δημιουρ­γή­σουν ἕνα ψυχι­κὸ σει­σμὸ στὸν ἐσω­τε­ρι­κὸ κόσμο τῶν ἀνθρώ­πων καὶ νὰ τοὺς φέρουν σὲ συναί­σθη­σι τοῦ ἁμαρ­τή­μα­τός τους καὶ σὲ μετά­νοια.

Βλέ­πε­τε, λοι­πόν, ἀδελ­φοί μου, ὅτι οἱ ἴδιες λέξεις ἄλλο­τε εἶνε κατά­κρι­σι καὶ ἄλλο­τε εἶνε ἁπλῶς ἔλεγ­χος. Κατά­κρι­σι, ποὺ εἶνε θανά­σι­μο ἁμάρ­τη­μα καὶ παρα­πέμ­πει σὲ αἰώ­νια κόλα­σι. Ἔλεγ­χος, ποὺ εἶνε χρι­στια­νι­κὸ καθῆ­κον καὶ ἄξιος ἐπαί­νου.

Γι’ αὐτὸ πρέ­πει νὰ ξεκα­θα­ρί­ζων­ται τὰ πράγ­μα­τα καὶ νὰ μὴν ἔρχων­ται αὐτοί, οἱ ὁποῖ­οι δὲν δια­βά­ζουν τὶς Γρα­φές, δὲν γνω­ρί­ζουν Θεο­λο­γία ἢ ἔχουν συγ­κε­χυ­μέ­νες θεο­λο­γι­κὲς γνώ­σεις, καὶ μᾶς κλο­νί­ζουν. Εἶνε ντρο­πὴ νὰ κλο­νι­ζώ­με­θα, καὶ μάλι­στα ἐπά­νω σὲ βασι­κὰ θέμα­τα τῆς Πίστε­ως.

Διαβάστε επίσης και τα εξής:

elGreek