Ἡ ἐλεημοσύνη καὶ ὁ πόλεμος τοῦ Διαβόλου

by admin

Tόσαι εἶναι αἱ τῶν ἁγί­ων Γρα­φῶν νομο­θε­σί­αι περὶ τῆς ἐλεη­μο­σύ­νης, ὥστε οὐδείς ποτε τῶν πιστῶν ἐδί­στα­σεν ὅτι ἡ ἐλεη­μο­σύ­νη εἶναι Θεοῦ νομο­θε­σία, ὅτι αὐτὴ εἶναι ἀρε­τὴ ἐνώ­πιον τοῦ Θεοῦ καὶ ὅτι δι ̓ αὐτὴν λαμ­βά­νο­μεν καὶ ἐν τῇ γῇ καὶ ἐν τῷ οὐρα­νῷ μεγά­λας ἀντα­πο­δό­σεις· ἐκ τού­του, ἐξαι­ρου­μέ­νων μόνον ἀνθρώ­πων τινῶν ἢ πολὺ ἀσπλάγ­χνων ἢ καθ’ ὑπερ­βο­λὴν φιλαρ­γύ­ρων, πάν­τες οἱ λοι­ποί, ἄλλος μὲν πολύ, ἄλλος δὲ ὀλί­γον, ἐλε­οῦν τοὺς πτω­χούς. Ταῦ­τα βλέ­πων ὁ ἐχθρὸς τῆς ψυχῆς ἡμῶν καὶ γνω­ρί­ζων καλῶς ὅτι ἡ ἐλεη­μο­σύ­νη φέρει πάν­τα τὰ ἀγα­θὰ καὶ γίνε­ται πρό­ξε­νος τῆς σωτη­ρί­ας ἡμῶν, φθο­νεῖ καὶ κατα­τρώ­γε­ται ὑπὸ τῆς λύπης· ὅθεν ἀγω­νί­ζε­ται μὲν κατὰ πάν­τα τρό­πον, ὅπως ἐμπο­δί­σῃ παν­τε­λῶς τοὺς χρι­στια­νοὺς ἀπὸ τοῦ ἔργου τῆς ἐλεη­μο­σύ­νης, βλέ­πων δὲ ὅτι ὡς ἐπὶ τὸ πλεῖ­στον ματαιοῦν­ται οἱ τοιοῦ­τοι ἀγῶ­νες αὐτοῦ καὶ ὅτι οἱ μὲν χρι­στια­νοὶ ἐλε­οῦν, αὐτὸς δὲ μένει κατῃ­σχυμ­μέ­νος καὶ κατα­νι­κη­μέ­νος, τεχνεύ­ε­ται ἄλλα τεχνά­σμα­τα δόλια καὶ πανούρ­γα, ἵνα, ὅταν δὲν δυνη­θῇ νὰ ἐμπο­δί­σῃ ἐξ ὁλο­κλή­ρου τὴν μετά­δο­σιν τῆς ἐλεη­μο­σύ­νης, ἁρπά­σῃ τοὐ­λά­χι­στον ἀπ ̓ αὐτῆς τὴν εὐω­δί­αν τῆς ἀρε­τῆς καὶ γεμί­σῃ αὐτὴν δυσω­δί­ας καὶ ρυπα­ρό­τη­τος.

Κλί­σιν ἔχει πᾶς ἄνθρω­πος εἰς τὸ πάθος τῆς φιλο­δο­ξί­ας, τοῦ­το δὲ τὸ πάθος πρῶ­τον τῶν ἄλλων ἐνερ­γεῖ πρὸς τοὺς ἀνθρώ­πους· ἐκ τού­του βλέ­πο­μεν ὅτι καὶ αὐτὰ τὰ νήπια τιμώ­με­να μὲν χαί­ρουν, περι­φρο­νού­με­να δὲ λυποῦν­ται. Ἐπει­δὴ δὲ πάν­τες τιμοῦν καὶ ἐπαι­νοῦν τοὺς ἐλε­ή­μο­νας, ὁ Σατα­νᾶς ρίπτει τὰ βέλη αὑτοῦ εἰς τὸν νοῦν αὐτῶν καὶ ἐξά­πτει ἐντὸς τῆς καρ­δί­ας αὑτῶν τὸ πάθος τῆς φιλο­δο­ξί­ας· ἐκ τού­του τινές, πλα­νώ­με­νοι, ἐλε­οῦν τοὺς πτω­χούς, διὰ νὰ δοξα­σθοῦν ὑπὸ τῶν ἀνθρώ­πων. Ἀλλὰ ταῦ­τα τὰ βέλη αὐτοῦ συνέ­τρι­ψεν ὁ Σωτὴρ τοῦ κόσμου διὰ τῆς ἐπου­ρα­νί­ου αὑτοῦ διδα­σκα­λί­ας· «Προ­σέ­χε­τε», εἶπε, «τὴν ἐλεη­μο­σύ­νην ὑμῶν μὴ ποιεῖν ἔμπρο­σθεν τῶν ἀνθρώ­πων… εἰ δὲ μή γε, μισθὸν οὐκ ἔχε­τε παρὰ τῷ Πατρὶ ὑμῶν τῷ ἐν τοῖς οὐρα­νοῖς» (Ματθ. 6:1).

Ἀπὸ τὸ Κυρια­κο­δρό­μιο τοῦ Νικη­φό­ρου Θεο­τό­κη, τόμος β΄.

Διαβάστε επίσης και τα εξής:

elGreek