Ἡ Ἱστορία ἔχει ἀποδείξει, ὅτι ἡ ἁγία μας Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία δὲν δημιουργεῖ ἁπλῶς καλοὺς ἀνθρώπους, ἀλλὰ δημιουργεῖ ἁγίους. Ὡστόσο κάποιοι ἀντιλέγουν, ὅτι ἐντὸς τῆς Ἐκκλησίας κινοῦνται ἄνθρωποι γεμάτοι μὲ ἐλαττώματα, καὶ μάλιστα ὄχι μόνο λαϊκοί, ἀλλὰ καὶ κληρικοί. Ἰδιαίτερα οἱ τελευταῖοι, ἀντὶ νὰ γίνωνται παράδειγμα πρὸς μίμησι γιὰ τοὺς πιστούς, γίνονται σκανδαλοποιοὶ καὶ κλονίζουν στὴ συνείδησι τῶν χριστιανῶν τὴν πίστι καὶ τὸ κῦρος τῆς Ἐκκλησίας.
Βεβαίως αὐτὴ εἶναι μία θλιβερὴ πραγματικότης, τὴν ὁποία δὲν μποροῦμε νὰ ἀρνηθοῦμε. Ἄλλωστε καὶ οἱ ἀγῶνες τοῦ μακαριστοῦ ἐπισκόπου Φλωρίνης Αὐγουστίνου ἀποσκοποῦσαν πρωτίστως στὴν κάθαρσι τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ χώρου ἀπὸ τὰ σκανδαλοποιὰ στοιχεῖα. Γιὰ τὸ λόγο αὐτὸ δὲν δίστασε νὰ ἐλέγξῃ ἐκκλησιαστικὰ πρόσωπα ὅσο ὑψηλὰ ἱστάμενα καὶ ἂν ἦταν αὐτά. Ἂς μὴ ξεχνᾶμε, ὅτι ἀκόμη καὶ μέσα στὸ στενὸ κύκλο τῶν δώδεκα μαθητῶν τοῦ Κυρίου, ἕνας ἀπ’ αὐτοὺς ὑπῆρξε φιλάργυρος καὶ προδότης. Αὐτὸ φανερώνει, ὅτι πάντοτε μέσα στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας ὑπῆρχαν καὶ θὰ ὑπάρχουν Ἰοῦδες. Ἀλλὰ τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ Ἐκκλησία δὲν καταπίπτει, ἂν καὶ πολεμεῖται ὄχι μόνο ἔξωθεν ἀλλὰ καὶ ἔσωθεν, ἀποτελεῖ ἐπιχείρημα ποὺ ἀποδεικνύει, ὅτι ἔχει θεία προέλευσι καὶ ὄχι ἀνθρώπινη (Ματθ. 16:18).
Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ ὕπαρξι σκανδάλων καὶ σκανδαλοποιῶν δὲν θὰ πρέπῃ νὰ κλονίζῃ τὴν ἀγάπη μας πρὸς τὴν Ἐκκλησία, ἀλλὰ νὰ τὴν ἐνισχύῃ ἀκόμη περισσότερο. Ὅσο σκανδαλίζουν μερικοί, ἄλλο τόσο θὰ πρέπῃ νὰ ἀγωνίζωνται οἱ ἄλλοι νὰ μὴ σκανδαλίζουν. Ὁ κόσμος πρέπει νὰ βλέπῃ ὅτι ἐντὸς Ἐκκλησίας δὲν πλεονάζουν οἱ ὑποκριτές, ἀλλὰ οἱ εὐσεβεῖς χριστιανοί, καὶ νὰ διδάσκεται ἀπ’ αὐτούς. Ἔτσι, τὸ καλὸ παράδειγμα τῶν περισσοτέρων θὰ ἐξαλείφῃ τὸ κακὸ παράδειγμα τῶν ὀλιγοτέρων.
Ἄλλωστε ἡ Ἐκκλησία δὲν εἶναι κοινωνία ἁγίων, ἀλλὰ ἰατρεῖο πνευματικό. Μέσα σ’ αὐτὴ σμιλεύουμε τὸ χαρακτῆρα μας καὶ προοδεύουμε πνευματικά. Δὲν εἴμασθε ἅγιοι, ἀλλὰ ἀγωνιζόμασθε πρὸς τὴν τελειότητα. Ἡ ἁγιότης δὲν ἀποκτᾶται διὰ μιᾶς, ἀλλ’ εἶναι ἕνας διὰ βίου ἀγώνας μὲ πτώσεις καὶ ἀνατάσεις. Ἡ Ἐκκλησία μὲ τὴ χάρι, ποὺ μᾶς παρέχει μέσῳ τῶν μυστηρίων της, μᾶς ὁπλίζει πνευματικά, ὄχι μόνο γιὰ νὰ μετανοοῦμε διαρκῶς, ἀλλὰ καὶ γιὰ νὰ ὑπερνικοῦμε τοὺς πειρασμοὺς τοῦ κόσμου, τῆς σάρκας καὶ τοῦ διαβόλου.
Καὶ ὅπως σὲ μία σχολικὴ τάξι ὑπάρχουν καλοὶ καὶ ἀδύνατοι μαθητές, καλοὶ καὶ κακοὶ δάσκαλοι, ἔτσι καὶ στὸ χῶρο τῆς Ἐκκλησίας. Ἀλλὰ ποιὸς μαθητὴς παρατάει τὸ σχολεῖο, ἐπειδὴ κάποιοι συμμαθητές του ἢ κάποιοι δάσκαλοί του δὲν εἶναι καλοί; Ποιὸς ἀσθενὴς ἐγκαταλείπει τὸ νοσοκομεῖο, ἐπειδὴ κάποιοι γιατροὶ δὲν ἀνταποκρίνονται ἐπαρκῶς στὸ λειτούργημα ποὺ ἐπιτελοῦν, ἢ ἐπειδὴ ὑπάρχουν καὶ ἄλλοι ἄρρωστοι μέσα σ’ αὐτό; Κατ’ ἀναλογία, δὲν πρέπει νὰ σκανδαλιζώμασθε οὔτε νὰ ἐγκαταλείπουμε τὴν Ἐκκλησία, ἐπειδὴ κάποια μέλη της χωλαίνουν πνευματικὰ ἢ ἐπειδὴ κάποιοι ἐκπρόσωποί της ἀποδεικνύονται ἀνάξιοι τῆς ἀποστολῆς τους.
Ἡ Ἐκκλησία εἶναι ἡ κιβωτὸς τῆς σωτηρίας. Ἡ ἔξοδος ἀπ’ αὐτὴ σημαίνει τὴν ὁριστικὴ ἀπώλεια τῆς αἰωνίου ζωῆς, ὅπως ἡ ἔξοδος ἀπὸ τὴν κιβωτὸ τοῦ Νῶε σήμαινε τὴν ὁριστικὴ ἀπώλεια τῆς προσκαίρου ζωῆς. Ἂς μὴ γίνεται λοιπὸν τὸ θέλημα τοῦ διαβόλου, ποὺ εἶναι νὰ μᾶς σκανδαλίζῃ καὶ νὰ μᾶς πειράζῃ, ἀλλὰ τὸ θέλημα τοῦ Θεοῦ. Ὁ Κύριός μας ἔχυσε τὸ πανάγιο αἷμα Του καὶ ἵδρυσε τὴν Ἐκκλησία Του (Πράξ. 20:28) γιὰ νὰ ἁγιαζώμασθε καὶ ὄχι γιὰ νὰ σκανδαλιζώμασθε. Ἂς προσευχώμασθε θερμὰ στὸ Πανάγιο Πνεῦμα νὰ καταπαύσῃ τὰ σκάνδαλα καὶ νὰ ἀναδείξῃ πρόσωπα ἄξια τῆς ἱερῆς τους ἀποστολῆς. Κληρικοὶ καὶ λαϊκοὶ παρὰ τὴν ἀναξιότητά μας, ἂς ἐργαζώμασθε μὲ ζῆλο γιὰ τὴν πνευματική μας προκοπὴ καὶ ὁ Κύριος θὰ εὐλογῇ τὸν ἀγῶνα μας καὶ θὰ αὐξάνῃ τὸ πλήρωμά της Ἐκκλησίας Του.